Rejsebranchen er præget af hård konkurrence, hvilket ene og alene er en oplagt grund til at udnytte det potentiale der er ligger i SEO. Her får du en tjekliste, så du kan gå din hjemmeside igennem og vurdere hvor godt du er med rent SEO-mæssigt.
Titler
H1’ere, H2’ere, H3’ere skal indeholde det søgeord som du ønsker at ranke på. Sælger du eksempelvis afbudsrejser til Spanien, vil selvsamme søgefrase være relevant at forsøge at ranke på.
Videoer
Videomateriale på hjemmesider skaber værdi hos Google, hvilket betyder at siden ranker bedre SEO-mæssigt. Det behøver ikke være dit eget materiale, du kan benytte eksisterende Youtube videoer såfremt det er relevant.
Billeder
Billeder er gode til at bryde kedelige brødtekster. Sørg for at billedet har et relevant filnavn samt “alt tag” i forhold til søgeord, da det giver bedre placeringer.
Husk at billeder skal komprimeres. Ligeledes skal de passe nogenlunde i størrelsen, i forhold til hvor store/små elementer de skal udfylde.
Indeksering
Alle sider der konverterer skal være indekseret. På den måde får Google hurtigere “øjnene op” for siden/ændringerne du har lavet. Du kan indeksere dine links her.
Keyword density
KW-density er en indikation af hvor mange gange det søgeord man gerne vil ranke på, går igen i en given tekst. KW-densitien skal gerne ligge på omkring 2-3% da det kan gå hen og blive betragtet som spam hvis den er højere. KW-density findes ved at dividere det antal gange det pågældende søgeord fremkommer, med det samlede antal ord i teksten.
Interne links
Sørg for at linke på tværs af dine indholdssider. Har du eksempelvis en side som hedder “den billigste afbudsrejse til Spanien” samt en side som hedder “de 5 billigste rejsemål i Europa” kan du med fordel linke mellem disse sider.
Dobbelt op på forside
Tjek at URL’en er “ren” når man tilgår forsiden af en hjemmeside hvis der eksempelvis står rejsertilspanien.dk/frontpage er der noget galt. Det betyder nemlig at man kan tilgå forsiden flere gange, hvilket kan give ringere placeringer på Google. /frontpage skal altså ikke være der.
Tjek sitets hastighed
Gennemgå dit website vha. Google Pagespeed Insights. Google Pagespeed giver din side en score mellem 1-100, som indikerer hvor hurtigt dit website er. Ydermere får du et overblik over hvad du kan gøre, for at optimere hastigheden på dit site. Har dit website 90+ ser det godt ud.
Er siden responsiv?
Eftersom at langt de fleste fra tid til anden tilgår hjemmesider fra deres Smartphone eller iPad er det vigtigt, at hjemmesiden er sat op til dette. Tjek hvorvidt din side er mobilvenlig her.
Sociale medier
De sociale medier er i nyere tid blevet essentielt når det kommer til SEO. Virksomheder og diverse websites får øget værdi gennem Facebook, Twitter, LinkedIn, Google+ osv.
Sørg for at implementere knapper til sociale medieprofiler på dit site, så brugeren let kan dele materiale samt like din side.
Duplicate content
Skal helst ikke være på over 25% – gennemgå med Siteliner.com
9 år med online markedsføring i rejsebranchen
Som SEO Bureau har vi arbejdet med 9 års erfaring i rejsebranchen. Vi har hjulpet et væld af kunder med at få succes online og en øget omsætning. Vi ved hvilke knapper der skal trykkes på og hvordan man skaber resultater. Skal vi også hjælpe jer? Så er i velkommen til at sende en mail på info@aw-media.dk – eller ringe på 70 70 28 70