Kendetegnet ved afbudsrejser er, at der som regel er mange af dem. Det har dog ikke været tilfældet i 2017 – der har faktisk været betydeligt færre afbudsrejser at vælge imellem. Men hvordan kan det være? Det får du svar på i denne artikel.
Dansk sommer i gummistøvlernes tegn
En af de helt klare årsager til, at udbuddet af afbudsrejser har været mindre i år, skyldes den exceptionelt dårlige sommer som vi har haft i Danmark. Dette har for rejsebranchen betydet, at procentdelen af danskere som har aflyst deres rejser, har været mindre.
Denne tendens har resulteret i, at de afbudsrejser som er blevet udbudt også er blevet revet væk af rejselystne danskere. Førhen har rejseselskaberne haft svært ved, at afsætte alle deres afbudsrejser – det har dog ikke vist sig at være tilfældet i år.
De klassiske afbudsrejser er ikke ligeså attraktive
Undersøgelser viser, at vi i højere grad fravælger de typiske charterdestinationer som Mallorca, Kreta, Rhodos. Disse rejsemål er blandt dem, som ofte bliver udbudt som afbudsrejser. Problemet er bare, at vi danskere har fået øjnene op for mere eksotiske rejsemål og vi er villige til at rejse længere og bruge flere penge.
Denne udvikling har gjort, at udvalget af billige afbudsrejser har været mindre, på trods af den store efterspørgsel. Denne timing har været utrolig uheldig, i og med at vi har haft en historisk dårlig sommer, hvor folk ikke har kunne komme væk Danmark hurtigt nok.
Flere spillere, bedre branding
Flere virksomheder i rejsebranchen har optimeret deres markedsføring og opnået en højere kendskabsgrad. De seneste år, er det gået op for små og mellemstore rejseselskaber, at det er nødvendigt at brande sig selv godt, når man befinder sig på et marked med rigtig store spillere som Spies og TUI.
Dette har rejseselskaberne gjort ved at fokusere mere på deres marketingindsats, både offline i form af kanaler som print og outdoor, men også online ved at styrke deres SEO og AdWords kampagner. Dette har selskaberne gjort for at få deres budskab ud til en bredere målgruppe og øge deres brand recognition.